Wystawa pofestiwalowa "Sztuki po przejściach" : 13.01.-29.01.2010 / Galeria Mieszkanie Gepperta. Festiwal "Sztuka po przejściach" zakończył się 18.12.2009 roku, ale jego podsumowanie w postaci wystawy pofestiwalowej można oglądać w Galerii Mieszkanie Gepperta do 29.01.2010. Na wystawę składa się dokumentacja fotograficzna prac artystycznych, zrealizowanych w ramach festiwalu, oraz prezentacja wyników warsztatów badawczo-projektowych "Przestrzeń dla ludzi, ludzie dla przestrzeni". Artyści biorący udział w festiwalu "Sztuka po przejściach": Karolina Freino (Polska): "fotoplastykon/panoptykon", Dusica Drazic (Serbia): "ruch", Stefan Rusu (Mołdowa): "JERES", "LAZO", "SARS OPERA", "The Shelter", Sophia Tabatadze (Gruzja): "Humancon Undercon". Interdyscyplinarne warsztaty badawczo-projektowe "Przestrzeń dla ludzi, ludzie dla przestrzeni" dotyczyły fragmentu osiedla Plac Grunwaldzki. Celem warsztatów była diagnoza problemów i potrzeb oraz koncepcja naprawy sytuacji – nie tylko przestrzennej, ale przede wszystkim społecznej, ekonomicznej i kulturowej. Każda z dyscyplin wniosła wiele pomysłów i każda zauważyła inne problemy. Efekty warsztatów w postaci makiet, map, diagramów, tekstów stanowią podsumowanie pracy warsztatowiczów i są punktem wyjścia do rozważenia niezbędnych działań, które należałoby podjąć w celu poprawy kondycji badanego obszaru. Wystawa czynna od środy do piątku w godzinach 16:00-18:30, Galeria Mieszkanie Gepperta, ul. Ofiar Oświęcimskich 1/2, www.mieszkaniegepperta.pl Mieszkanie Gepperta na Facebook'u <www.facebook.com/group.php?gid=56835582430&ref=mf > Wstęp wolny. Zapraszamy na stronę festiwalu "Sztuka po przejściach": www.sztukapoprzejsciach.org oraz do lektury i komentarzy na festiwalowym blogu: www.sztukapoprzejsciach.blox.pl
|
Wystawa "Akademizm" 25 lutego - 19 marca 2010, Galeria Mieszkanie Gepperta. Malwina Karp / malarstwo Katarzyna Włodarczyk / malarstwo Wernisaż wystawy: 25 lutego 2010, godz. 18.00 (czwartek). Malwina Karp bez tytułu 100x70 Nowy rok w Mieszkaniu Gepperta rozpoczynamy pokazem młodego malarstwa studentów wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Cykl wystaw studenckich, zaplanowany na kilka sezonów, ma być refleksją nad istotą malarstwa, które nie jest już dziś, być może, najważniejszą ze sztuk wizualnych. Wygenerowało ono jednak w swojej historii wysoką rangę obrazu i nieustannie oddziałuje na rozległą przestrzeń obrazowania. To, co wyróżnia malarstwo pośród współczesnych sposobów artystycznej ekspresji, to tzw. warsztat, jego udoskonalanie i ewoluujące w czasie umiejętności manualne. Dalej warsztat to nie tylko doskonalenie umiejętności komponowania obrazu. Do warsztatu należy wszelka obserwacja. Kiedy odrobi się tę lekcję patrzenia (obserwacji), dociera się do miejsca, z którego łatwiej już iść w stronę przekraczania formy. Malarstwo w niewielkim stopniu zasila główny nurt rozwoju sztuki współczesnej, której odbiór i ocenę wartości kształtuje umiejętność przygotowania i przedstawienia konceptu – dziś powszechnie nazywanego "projektem". Jednak w wybitnych swoich przejawach malarstwo daje nam poczucie, że stoi za nim ważne przeżycie, a nie spekulacja. Przypadkowość inspiracji nie może być jedną z sił napędowych tej sztuki i jej żywotności. Wystawa „Akademizm” jest pokazem malarstwa młodych twórców, którzy wybrali edukację w Akademii Sztuk Pięknych. Głównym założeniem prezentacji jest ukazanie młodych malarzy, którzy nie wpadli w pułapkę kalkulacji i z pełną uwagą angażują się w proces twórczy, otwierając się zarówno na problemy współczesności, jak i na przeżywanie tego, co w sztuce już się dokonało. KURATOR / opieka artystyczna *Anna Kołodziejczyk Malarka, kuratorka; w latach 1999-2005 studiowała na Wydziale Malarstwa i Rzeźby krakowskiej i wrocławskiej ASP. Od 2005 pracuje jako asystentka na Wydziale Malarstwa ASP we Wrocławiu. Jest członkiem Fundacji Sztuki Współczesnej ART TRANSPARENT. Koordynuje program wydarzeń i spotkań w galerii Mieszkanie Gepperta. Kuratorka 5, 6, 7 i 8 edycji Przeglądu Młodej Sztuki w Ekstremalnych Warunkach SURVIVAL . Wystawa „Akademizm” trwa od 25 lutego do 9 marca 2010, od środy do piątku w godzinach 15:00 – 18:00. Galeria Mieszkanie Gepperta ul. Ofiar Oświęcimskich 1/2, Wrocław www.mieszkaniegepperta.pl Mieszkanie Gepperta na Facebook'u <www.facebook.com/group.php?gid=56835582430&ref=mf > Wstęp wolny.
|
Dzień Kobiet w Mieszkaniu Gepperta – 8 marca 2010. Dzień Kobiet to inicjatywa 4 organizacji: Fundacji ART TRANSPARENT, Towarzystwa im. Edyty Stein, Domu Spotkań im. Angelusa Silesiusa oraz Fundacji EkoRozwoju. Postanowiłyśmy poświęcić to, jak niektórzy twierdzą bezużyteczne, święto na refleksję i dyskusję o sytuacji kobiet w naszym otoczeniu, w Polsce i na świecie. Na program Dnia Kobiet składają się projekcje filmów, prelekcje, dyskusje i mini-warsztaty oraz wystawa „„A Global Crescendo: Women’s Voices from Conflict Zones”” ukazująca życie kobiet z Wybrzeża Kości Słoniowej, a także prezentacje pozarządowych organizacji kobiecych i mini-kawiarenka. Zapraszamy na Dzień Kobiet w Mieszkaniu Gepperta 8 marca 2010 od godziny 14:00. Galeria Mieszkanie Gepperta, ul. Ofiar Oświęcimskich 1/2, Wrocław / Wstęp wolny!
………………………………………………………………………………… PROGRAM DNIA KOBIET: 14.00 Babski Kącik: kawiarenka połączona z targami organizacji pozarządowych wspierających kobiety oraz prezentacje kobiet zajmujących się rzemiosłem. 15.00 Kobiety na świecie. Prezentacje: - Multimedialny reportaż z doliny Gwembe o ludziach Tonga – Zambia Jak wygląda proces plecenia koszy bananowych w Afryce, kobiety Tonga, ich córki i mężowie? Dolina Gwembe w Zambii i jej mieszkańcy to kolejny przykład zatopionych wiosek i zapomnianej kultury, gdzie niezrównoważony rozwój pokonuje tradycję i ludzi. Po kilkudziesięciu latach błędy próbują być naprawiane. Sposób: bananowe kosze i rękodzieło. Na przełomie lat 50-tych i 60-tych Rodezja Północna i Południowa (wtedy kolonie brytyjskie, dzisiejsza Zambia i Zimbabwe) rozwijały się bardzo szybko i potrzebowały taniej energii. Dlatego rząd Rodezji zaciągnął kredyt w Banku Światowy i wybudował olbrzymią elektrownię wodną na rzece Zambezi. Tak powstało jedno z największych sztucznych jezior na świecie - Kariba, które zalało tereny zamieszkałe przez ludzi Tonga. Po stronie Rodezji Północnej przesiedlenia odbyły się w sposób nieprzemyślany (nieżyzna ziemia, wylesienie itp.) i doprowadziło do ubóstwa wśród mieszkańców. Rozwój cywilizacyjny doprowadził również do wymierania kultury Tonga. Nad zachowaniem tradycji ludzi Tonga pracują lokalne muzea, sklepy z rękodziełem, zagraniczne NGO i misjonarze. Ich wspólną wizytówką są tradycyjne kosze plecione przez kobiety. O kulturze Tonga opowiadać będziemy poprzez wideo, zdjęcia, koszyki, słowa. W tle usłyszymy tradycyjną muzykę, która pozostała po zatopionych wioskach. - Kobiety w Gruzji: Gruzińska kultura to typowo męski świat, a jednak nawet w najbardziej tradycyjnym domu, gdzie gospodyni nie usiądzie z gośćmi do stołu, cały czas wyczuwamy jej obecność i nie możemy powstrzymać się od pytania: „Kto tak naprawdę tu rządzi?”. Często to one biorą sprawy w swoje ręce. Jakie są? Jak łączą tradycję i nowoczesność? Jakie mają problemy? Jakie mają pomysły na rozwój własnych regionów? Zapraszamy na zdjęcia, opowieści i trochę muzyki. - Batik z Tafi Mador - Ghana: Batik to jedna z najstarszych technik barwienia tkanin, której tajniki przekazywane są z pokolenia na pokolenie. Wzory na tkaninie powstają poprzez pokrycie warstwą wosku miejsc, które chcemy zabezpieczyć przez działaniem barwnika, w którym następnie zanurza się tkaninę. Aby uzyskać wielobarwny wzór proces woskowania i farbowania należy wielokrotnie powtórzyć. 16.30 Kobiety w Polsce i we Wrocławiu. Prezentacje: - Edyta Stein – różne aspekty życia słynnej Wrocławianki, działalność Towarzystwa Edyty Stein. - Związki zawodowe. - Prawa kobiet. - Eurobiznes 2012 – prezentacja projektu Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej. - Przedsiębiorczość kobiet z zakresu turystyki na terenach wiejskich. - Pracownicy na obcasach – prezentacja projektu. 18.30 „Delikatnie nas zabijają 3”: projekcja filmu i warsztato-dyskusja. Film „Delikatnie nas zabijają 3” („Killing us softy 3”) to kolejna już praca Jean Kilbourne, która pomogła rozwinąć i spopularyzować studia nad wizerunkiem płci w reklamie. Ponad 160 reklam prasowych i telewizyjnych służy Kilbourne do krytycznej analizy wizerunku kobiet i poruszenia takich tematów jak uprzedmiotowienie, fragmentaryzacja, seksualizacja, pornografia czy przemoc. Autorka zachęca do spojrzenia na znane obrazy w nowy, bardziej poruszający i mobilizujący do działania sposób. Po filmie odbędzie się dyskusja z udziałem osób zaangażowanych w edukację antydyskryminacyjną w Polsce. 20.00 Pokazy filmowe: - „Sonia i jej rodzina” / „O Soni a jej rodine”/Daniela Rusnoková / Slovakia / 2006 / 35 min. Film pokazuje 2 lata z życia jednej z romskich rodzin żyjących w Rudňanach na Słowacji. Jego główną bohaterką jest Sonia, która ma piętnaścioro dzieci. Reżyserka Daniela Rusnoková została zaproszona do sfilmowania intymnego świata rodziny, a równocześnie stworzenia obrazu o współczesnej sytuacji Romów w Europie Środkowej. - „Nasze ciała... ich pola bitwy” / „Our bodies... their battlegrounds” / IRIN / 2004 /19min. Film zwraca uwagę na krytyczną sytuację kobiet, dziewcząt i dzieci podczas trwania konfliktów zbrojnych i wojen. Ukazuje dramatyczne historie ofiar gwałtu w Demokratycznej Republice Konga i Liberii przez co unaocznia kulturę bezkarności, która uniemożliwia przerwanie koła przemocy. - „Pracująca matka” / „A Working Mom”/ Limor Pinhasov / Israel, Bolivia, USA / 2006 / 78 min. Opowieść o boliwijskiej kobiecie, która emigruje do Izraela, by utrzymać swoją rodzinę. Zostawia swoje kilkuletnie dzieci pod opieką dziadków i powraca, gdy są już nastolatkami. Przez 15 lat pracowała jako sprzątaczka, a pieniądze, które zarobiła wysyłała do Boliwii na edukację dzieci i budowę domu. Gdy powraca zastaje niedokończony dom i obcych sobie ludzi. Film bez słów pokazuje napięcie w relacjach między Marisą i jej rodziną, wyobcowanie, problem ubóstwa i emigracji w zglobalizowanym świecie. WYSTAWA Przez cały dzień Mini-kawiarence będzie towarzyszyła wystawa fotografii. Projekt „A Global Crescendo: Women’s Voices from Conflict Zones”, którego efektem są fotografie prezentowane w Mieszkaniu Gepperta, daje kobietom z wiosek Zatta, Koupela-Tankodogo i Zokoguhe na Wybrzeżu Kości Słoniowej, przestrzeń do wyrażania poprzez sztukę fotografii swoich doświadczeń oraz okazję, aby podzielić się swoimi historiami – co to znaczy być kobietą w ich kraju i otoczeniu, co jest źródłem ich cierpienia, o czym marzą. Wszystkie zdjęcia zaprezentowane na wystawie zostały zrobione przez kobiety i dziewczęta z różnych grup etnicznych i o różnym statusie społecznym, starsze i młodsze, niektóre wykształcone, niektóre nie umiejące czytać ani pisać, wszystkie przeżyły wojny, wysiedlenia i wiele przemocy. Dostały do rąk aparaty fotograficzne jako narzędzia zmiany, która wraz z pokojem powinna nastąpić w ich życiu.
|